Różnice w formalnościach przy kupowaniu mieszkania na rynku pierwotnym i wtórnym
Kupienie mieszkania zwykle zajmuje wiele czasu, i to nie tylko podczas wybierania najlepszej inwestycji, ale również podczas dopinania do końca wszystkich związanych z tą transakcją formalności. O tym, ile zajmie nam to czasu i z jakimi będzie się wiązało kosztami, może zadecydować już podjęcie decyzji o tym, czy mieszkanie chce się kupić na rynku pierwotnym, czy na rynku wtórnym. W naszym artykule dokładniej opisujemy związane z tym formalności i porównujemy, jakie są dokładne różnice pomiędzy oboma rodzajami transakcji.
Jakie formalności są przy kupnie mieszkania z rynku pierwotnego?
Umowa zakupu mieszkania z rynku pierwotnego finalizuje podpisanie aktu notarialnego. Dokument ten jest podstawą do przeniesienia praw własności oraz wyodrębnienia lokalu mieszkalnego z założonej przez dewelopera dla całej inwestycji księgi wieczystej. Zarówno stworzeniem aktu notarialnego, jak i załatwieniem dalszych związanych z jego podpisaniem przez klienta i przedstawiciela firmy deweloperskiej formalności, zajmuje się notariusz.
Więcej na temat kupna mieszkania z rynku pierwotnego opowiedziała nam nasz rozmówca doradca klientów z firmy developerskiej Eko-Bud pod Warszawą:
Po podpisaniu aktu notarialnego i nabycia praw do nieruchomości nie trzeba płacić obowiązującego na rynku wtórnym podatku PCC, czyli od czynności cywilnoprawnych, natomiast konieczne jest zapłacenie podatku od nieruchomości. Akt zakupu mieszkania w ciągu 14 dni od podpisania umowy przenoszącej jego własność, trzeba też zgłosić do właściwego urzędu gminy lub miasta. Tym za klienta czasami zajmuje się sam deweloper.
W trakcie kupowania mieszkania z rynku pierwotnego konieczne jest też podpisanie umów z dostawcami mediów i wypisanie stanu założonych przez dewelopera liczników. Jeżeli deweloper przed sprzedażą mieszkania nie założył liczników, wtedy podstawą do zawarcia umów z dostawcami mediów jest akt własności mieszkania. Umowy z dostawcami mediów najczęściej jednak podpisuje się przy odbiorze gotowego już mieszkania.
Formalności podczas zakupu mieszkania z rynku wtórnego
Przy kupnie mieszkania z rynku wtórnego zwykle nie trzeba już załatwiać takich formalności, jak założenie księgi wieczystej, ponieważ ta już powinna być założona wcześniej. Jeżeli jednak z jakiegoś powodu wpis nie był wcześniej przygotowany, wtedy klient musi samodzielnie złożyć wniosek do sądu wieczystoksięgowego, czyli spełnić obowiązek, który normalnie stoi po stronie notariusza. Kupując mieszkanie z rynku wtórnego trzeba się też liczyć z obowiązkiem odprowadzenie podatku od czynności cywilnoprawnych PCC. Jego wysokość to 2% ceny sprzedaży mieszkania, więc na pewno jest to dla klienta spory wydatek. Trzeba go zapłacić jeszcze u notariusza, w trakcie podpisywania aktu notarialnego.
Jeżeli mieszkanie z rynku wtórnego ma być sfinansowane kredytem hipotecznym, wtedy trzeba się liczyć także z dodatkowymi formalnościami w banku. W tym przypadku bowiem istotna przy udzielaniu kredytu jest nie tylko nasza zdolność kredytowa, ale także ocena wartości samego mieszkania. Po podpisaniu umowy przenoszącej własność mieszkania trzeba ją będzie też dostarczyć do banku, ponieważ to właśnie ten dokument będzie podstawą do uruchomienia kredytu.
Nieco inaczej w tym przypadku wygląda też kwestia odbioru kupionego mieszkania. Dokumentem, który potwierdza tę czynność jest protokół zdawczo-odbiorczy. Są w nim m.in. spisane stany liczników mediów. Z podpisanym dokumentem klient teraz będzie się musiał udać do każdego dostawcy w celu podpisania nowych umów. W celu poinformowania o zmianie właściciela mieszkania trzeba też się skontaktować ze spółdzielnią lub wspólnotą mieszkaniową.