Dobry specjalista IT – czym powinien się cechować?
„Informatyk” czy „specjalista IT” to pojęcia bardzo obszerne znaczeniowo: pracownicy tej branży mają różne specjalności. Można jednak wyróżnić pewne cechy, którymi powinien wyróżniać się każdy dobry specjalista IT, niezależnie od tego, w jakim obszarze się specjalizuje. Przyjrzyjmy się, jakie kompetencje i umiejętności powinny być wymagane od kandydatów przez pracodawców, którzy chcą zatrudnić nowych specjalistów IT.
Chęć rozwoju i otwarty umysł
Branża IT należy do tych, które szybko się rozwijają i zachodzą w niej dynamiczne zmiany. Dobry specjalista IT to nie tylko ktoś, kto ma odpowiednie wykształcenie i może się pochwalić doświadczeniem: dobry specjalista IT to taki, który nieustannie aktualizuje swoją branżową wiedzę i jest otwarty na nowe technologie. W końcu informatyk, który skończył studia 10 czy 15 lat temu, nie może poprzestać na uzyskanej wówczas wiedzy. Programiści i inni specjaliści muszą rozwijać się cały czas, by odnosić sukcesy zawodowe. Inwestowanie w odpowiednią ścieżkę rozwoju jest w przypadku tego zawodu niezwykle istotne. Specjalista, który stawia na ciągły rozwój, jest gotów podejmować różne wyzwania, świadcząc choćby usługi outsourcingu IT, które w dzisiejszych czasach są już standardem na rynku – odpowiednio do różnych wymagań pracodawców.
Ponadto w technice informatycznej ważna jest kreatywność. Dobry specjalista IT chętnie wychodzi poza schematyczne rozwiązania. Szuka różnych sposobów rozwikłania skomplikowanych problemów, sprawdza i porównuje możliwości. Bogata wiedza, umiejętności i wyobraźnia pozwalają realizować zadania w sposób innowacyjny, którego nikt wcześniej nie wymyślił.
Zainteresowanie nowoczesnymi technologiami i pasja
Mogłoby się wydawać, że stwierdzenie „praca to moja pasja” jest dość oklepane i zarezerwowane jedynie dla osób wykonujących zawody kreatywne lub takie, o których, na przykład, marzyli od dziecka; jednak w przypadku specjalistów IT jak najbardziej znajduje ono uzasadnienie. Ktoś, kto wybrał ścieżkę informatyka jedynie z rozsądku (obietnice dobrego wynagrodzenia, dużo ofert pracy) oczywiście może być dobry w swoim fachu, ale w pełni zaangażowany w wykonywanie swoich obowiązków może być tylko ktoś, kto po prostu lubi swoją pracę. Specjalista IT, łączący pracę zawodową z pasją, czerpie dużo większą satysfakcję z tego, co robi i nie potrzebuje dodatkowej motywacji do ciągłego kształcenia się, poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.
Informatyk z pasją na pewno będzie zainteresowany nowoczesnymi technologiami. Lektura fachowej prasy i blogów tematycznych, bycie na bieżąco z nowościami ze świata IT, uczestnictwo w targach branżowych i webinarach online – to wszystko sprawia, że specjalista nie wypada „z obiegu” i dobrze wie, co dzieje się w sektorze, w którym pracuje.
Umiejętności miękkie
Bogate CV, innowacyjne podejście do rozwiązywania problemów, pasja, a nawet umiejętność programowania w kilku językach to nie wszystko. Jak tłumaczy nasz rozmówca, przedstawiciel agencji rekrutacyjnej Verita HR świadczącej usługi w kilku miastach w Polsce, m.in. w Warszawie, u specjalistów IT ważne są również umiejętności miękkie:
– To coś, o czym często się zapomina, a przecież informatycy to nie tylko osoby od „wklepywania kodów”. Powinni również dobrze radzić sobie w pracy zespołowej i umieć dostosować się do panującej w danej firmie kultury organizacyjnej. Transparentna komunikacja, konstruktywny feedback, unikanie konfliktów, dobre zarządzanie swoim czasem w pracy i pewność siebie, potrzebna do prezentowania własnych, unikalnych rozwiązań i projektów: to wszystko bardzo przydaje się w pracy w firmie i jest niezbędne do budowania dobrych relacji.
Przedstawione cechy i kompetencje to – obok niezbędnej teorii i praktycznych umiejętności – niezbędne atrybuty informatyka, który chce odnieść zawodowy sukces.