Pachołki drogowe a prace remontowe — zasady związane z zabezpieczeniem miejsca pracy
Wzmożony ruch w centrum, słaba widoczność na drodze dojazdowej lub na wsi, zmierzch i świt — to ograniczenia, które sprawiają, że prace remontowe prowadzone na ulicy mogą stanowić zagrożenie. Zasady związane z bezpieczeństwem na jezdni jasno określają, jakich wytycznych powinny przestrzegać firmy remontowe zajmujące się renowacją nawierzchni czy likwidowaniem usterek. Stosowanie pachołków drogowych w celu ostrzegawczym pozwala uniknąć kolizji i wypadków. Sprawdź, w jaki sposób powinno być zabezpieczone miejsce pracy na jezdni.
Właściwe oznakowanie terenu
Jedną z najważniejszych zasad prac budowlanych i remontowych na jezdni jest prawidłowe oznakowanie terenu. Ruch uliczny i ruch pieszych zmusza drogowców do wprowadzenia takich elementów jak zapory drogowe, taśmy ostrzegawcze, tablice informacyjne, pachołki drogowe, separatory ruchu, światła ostrzegawcze, tablice kierujące pieszych. Dopiero po wystawieniu odpowiednich znaków i tablic możliwe jest przystąpienie do pracy.
Zarządzenia PHP a roboty drogowe
Drogowcy pracujący zarówno na, jak i przy jezdni, muszą uwzględnić zachowanie własnego bezpieczeństwa, oraz tych, którzy aktualnie są członkami ruchu drogowego. Z tego względu, jeżeli na terenie prac pojawiają się urządzenia i sprzęty, konieczne jest odpowiednie oznakowanie ich w ten sposób, aby były widoczne z odległości nie mniejszej niż 150 m. Poza pachołkami drogowymi, których kolor pozwala na widzialność również po zmierzchu, drogowcy muszą stosować takie elementy jak sygnalizatory świetlne i tablice ostrzegawcze.
Rodzaje pachołków drogowych
Zanim zdecydujesz się na zakup konkretnych produktów, warto zaznajomić się z rodzajem pachołków drogowych stosowanych podczas prac na jezdni. W ofercie sklepów z oznaczeniami drogowymi znajdziesz takie rodzaje pachołków jak:
- U-23a – wysokość: 1000 mm, podstawa: 500 × 500 mm, szerokość pasa: 200 mm, minimalna masa po obciążeniu: 6 kg,
- U-23b – wysokość: 750, podstawa: 400 × 400, szerokość pasa: 150, minimalna masa po obciążeniu: 4 kg,
- U-23c – wysokość: 500, podstawa: 300 × 300, szerokość pasa: 100, minimalna masa po obciążeniu: 2 kg,
- U-23d – wysokość: 300, podstawa: 200 × 200, szerokość pasa: 75.
Te konkretne parametry dotyczące pachołków drogowych nie są przypadkowe. Artykuły przystosowane według tych wytycznych, zostały określone jako dopuszczalne do stosowania na drogach. Konkretne wyznaczniki związane z obciążeniem pachołka i jego wysokością są uzależnione od dopuszczalnej prędkości na drodze, na której stosowane są oznaczenia. Im szybsze poruszanie się pojazdów, tym większa masa pachołka, który musi utrzymać się na jezdni mimo przejeżdżających obok samochodów.
Istotne przy zakupie pachołków drogowych jest również zwrócenie uwagi na jakość ich wykonania oraz materiał, z którego powstały. Do produkcji wykorzystywana jest guma i inne surowce, sprawiające, że produkt ten jest elastyczny. Pachołek musi mieć kolor czerwony lub pomarańczowy, uzupełniony o białe pasy odblaskowe.
Zasady umieszczania pachołków drogowych
Umieszczanie pachołków drogowych na jezdni jest także regulowane pewnymi zasadami. Kiedy i gdzie mogą być stosowane te elementy ostrzegawcze? Drogowcy muszą zadbać o ich ulokowanie podczas wykonywania takich prac jak:
- wyznaczanie tymczasowego toru jazdy pojazdów,
- roboty krótkotrwałe, szybko postępujące prace,
- awaryjne oznakowanie — np. w przypadku rozlania niebezpiecznej substancji na jezdni,
- wyznaczanie powierzchni jezdni wyłączonych tymczasowo z ruchu,
- zabezpieczenie świeżo malowanych linii oznakowania poziomego.
Szukasz sprawdzonych produktów drogowych, które zabezpieczą prace prowadzone przez Twoją firmę? Sprawdź ofertę pachołków drogowych dystrybuowanych przez prawdziwych specjalistów i znawców zasad bezpieczeństwa drogowego.