Tuleje kołnierzowe bez tajemnic. Podstawowe informacje

tuleje kołnierzowe

Wszystkie elementy maszyn i urządzeń, których powierzchnie przemieszczają się względem siebie, będą narażone na przyspieszone zużycie ze względu na ściernie się materiału, z jakiego są wykonane oraz znaczne obciążenia temperaturowe. Sposobem na wyeliminowanie tego rodzaju niebezpieczeństw jest zastosowanie odpowiedniego łożyskowania. Jednym z najlepszych rozwiązań jest wykorzystanie tulei ślizgowych, które znacznie wydłużają żywotność podzespołów.

Jakie są zalety używania tulei ślizgowych?

Tuleje ślizgowe pozwalają na sprawne łożyskowanie elementów o różnej charakterystyce od pracujących z wysokimi prędkościami obrotowymi aż po takie, gdzie w grę wchodzi przenoszenie wysokich momentów obrotowych oraz związanych z nimi obciążeń. Niektóre łożyska ślizgowe znakomicie radzą sobie z tłumieniem generowanych przez urządzenia drgań. Sprawdzają się także przy niekorzystnych warunkach zewnętrznych – np. pracy w wysokiej wilgotności lub w kontakcie ze specyficznymi mediami. Z uwagi na możliwość pracy bez dodatkowego smarowania będą niezastąpione tam, gdzie wymogi bezpieczeństwa nie pozwalają na stosowanie środków smarnych. Występując jako cylindryczne, przenoszące obciążenia promieniowe lub kołnierzowe tuleje ślizgowe, które mogą być poddawane zarówno działaniom sił promieniowych, jak i osiowych. Nadają się do montażu w różnych elementach roboczych, także takich, które wymagają dodatkowego zabezpieczenia tulei przed obrotem.

W jaki sposób są zbudowane tuleje kołnierzowe?

Tuleje kołnierzowe poza występowaniem charakterystycznego „rantu”, pozwalającego na radzenie sobie z siłami osiowymi, mają taką samą budowę, jak wersje cylindryczne. W zależności od potrzeb i zastosowań wytwarza się je z materiałów jednolitych pod względem struktury np. z brązu lub PTFE, ale także jako warstwowe kompozyty. Mogą być przeznaczone do układów wymagających ciągłego smarowania, a ponadto jako elementy o wydłużonym czasie działania między podawaniem środków smarnych czy w odmianach bezsmarnych. Wyróżniającymi się rozwiązaniami są tuleje z kieszeniami smarnymi, pozwalającymi na gromadzenie potrzebnych ilości środka smarnego, wykonane jako struktura porowata np. zagłębienia w kształcie rombów (MBZ) lub okrągłe (SY, DX), a także jako połączenie kilku elementów o różnych właściwościach – płaszcza zapewniającego dobry kontakt z gniazdem, stabilizującego rdzenia oraz warstwy ślizgowej np. zrobionej z PTFE.

Firmą oferującą szeroki wybór tulei jest FPM IN-BEAR, która specjalizuje się w dostarczaniu łożysk ślizgowych. W jej asortymencie znajdują się zarówno tuleje ślizgowe cylindryczne, jak i kołnierzowe o rozmaitej specyfice i zastosowaniach.