Jak sprzedawać na marketplace? Poradnik dla rozpoczynających sprzedaż
Platformy typu marketplace to bardzo częsty wybór klientów, którzy cenią je m.in. za wygodę i bezpieczeństwo zakupów. Zapewniają one jednak również wiele korzyści sprzedającym! Sprawdź, dlaczego warto przekonać się do tego typu platform i jak sprzedawać na marketplace.
Sprzedaż na marketplace – dlaczego warto?
Nie ulega wątpliwości, że e-commerce rośnie w siłę. Konsumenci uwielbiają natomiast platformy marketplace. Sprzedaż za ich pośrednictwem może być również znakomitym krokiem dla biznesu. Niesie bowiem za sobą wiele korzyści, wśród których najważniejsze to:
- możliwość dotarcia do bardzo szerokiego grona klientów – platformy takie jak rodzime Allegro skupiają miliony użytkowników,
- minimalne koszty początkowe i krótki czas wejścia na rynek – co ważne szczególnie dla nowych firm;
- prostota obsługi – rozpoczęcie sprzedaży na marketplace i jej prowadzenie nie wymagają wiedzy informatycznej;
- zaufanie klientów – znane platformy marketplace kojarzą się z bezpieczeństwem i profesjonalizmem;
- możliwość połączenia z działalnością własnego sklepu – zazwyczaj można wygodnie prowadzić sprzedaż na marketplace i na własnej stronie www jednocześnie.
To właśnie dlatego warto przynajmniej rozważyć sprzedaż na marketplace. Jest to rozwiązanie polecane przede wszystkim biznesom, które szukają nowych rynków zbytu oraz nowym przedsiębiorcom.
Jak sprzedawać na marketplace? Od czego zacząć?
Na szczęście sprzedaż na marketplace nie jest skomplikowana. Pierwszym krokiem powinien być jednak wybór platformy. W Polsce w tej dziedzinie niepodzielnie króluje Allegro. Niektórzy sprzedawcy korzystają jednak również np. z Facebook Marketplace, Empik Marketplace czy OLX. Twórcy mogą sprzedawać swoje wyroby także w serwisie Pakamera. Na świecie dominują natomiast amerykańskie Amazon i eBay oraz chińskie Aliexpress/Alibaba.
Od czego zacząć działalność na takiej platformie? Posłużmy się przykładem Allegro. Nowi użytkownicy muszą założyć jedynie darmowe konto firmowe. Różni się ono od konta „zwykłego” możliwością prowadzenia regularnej sprzedaży oraz większą liczbą dostępnych opcji. Co ważne, konto firmowe może założyć tylko przedsiębiorca (wymagane są podanie numeru NIP i weryfikacja danych firmy). Procedura jest jednak bardzo prosta i wymaga wypełnienia krótkiego formularza. Następnie konieczna jest jeszcze weryfikacja (dokonywana poprzez przelew na symboliczną kwotę 1,01 zł, która jest zwracana od razu po zakończeniu procedury). Z założonym i zweryfikowanym kontem można zacząć prowadzić sprzedaż na marketplace, czyli zamieszczać oferty i realizować zamówienia.
Jak sprzedawać na marketplace – techniki dla większej skuteczności
Sprzedawcy sceptyczni wobec platform marketplace często obawiają się dużej konkurencji i małych zarobków związanych z koniecznością obniżania cen oraz płacenia prowizji. Żadna z tych rzeczy nie musi być jednak przeszkodą. Jak sprzedawać na marketplace skuteczniej od innych? Dobrze jest pamiętać o:
- dokładnych opisach ofert z naciskiem na korzyści dla użytkownika i uzupełnianiu wszystkich możliwych parametrów produktu,
- zamieszczaniu dużej ilości zdjęć wykonywanych z każdej strony, także w przybliżeniu (np. w celu pokazania faktury materiału, koloru itp.),
- korzystaniu z opcji płatnego promowania ofert (zwykle jest to bardzo opłacalne),
- dbałości o szybką i bezproblemową realizację zamówień (jest to bardzo cenione przez nabywców),
- dołączaniu do programów takich jak Allegro Smart (zapewnia on konsumentom darmową wysyłkę) – statystyki wskazują, że oferty tego typu są częściej wybierane od innych.
Sprzedaż na marketplace może być fantastycznym początkiem dla nowego biznesu e-commerce lub uzupełnieniem tego istniejącego. Rozpoczęcie tego typu działalności nie wymaga praktycznie żadnych nakładów finansowych, a więc nie niesie za sobą ryzyka. Dlatego tym bardziej warto spróbować!