Portale do sprzedaży online – na co należy uważać?
Korzystanie ze sklepów internetowych to dla większości z nas codzienność. Jest to wygodne, pozwala oszczędzić mnóstwo czasu i zapewnia możliwość wyboru towaru ze znacznie większej oferty niż w zwykłych sklepach stacjonarnych. Zakupy online stały się tak naturalne, że nierzadko nie poświęca się należytej uwagi kwestiom bezpieczeństwa w sieci – zarówno bezpieczeństwa pieniędzy, jak i danych osobowych.
Z tekstu dowiesz się:
- jakie rodzaje oszustw występują podczas zakupów online,
- jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy,
- co robić, kiedy padłeś ofiarą oszustwa.
Zakładanie fałszywych sklepów internetowych to najczęstszy sposób, z którego korzystają przestępcy internetowi, którzy chcą szybko okraść znaczną liczbę osób. Nie wymaga on bowiem znacznej wiedzy oraz dużego nakładu środków, a bazuje przede wszystkim na niewiedzy oraz braku uważności konsumentów. Jak ustrzec się przed oszustwem w internecie i co zrobić, jeśli już do niego doszło? Podpowiadamy!
Jak oszukują fałszywe sklepy internetowe?
Sklepy internetowe z ubraniami czy meblami to niezwykle popularne portale. Coraz częściej powstają dedykowane aplikacje, które pozwalają dokonywać transakcji szybciej i – zdawałoby się – bezpieczniej. Aby tak było, warto jednak wiedzieć, że aby nie paść ofiarą cyberprzestępstwa, należy uważać. W jaki sposób możesz zostać oszukany podczas zakupów internetowych?
Przede wszystkim sklep internetowy, w którym chcesz dokonać zakupów, może w rzeczywistości nie istnieć. W takim przypadku przelane pieniądze trafiają na fikcyjne konto, kupiony przedmiot nigdy nie dociera do nabywcy, a kontakt ze sprzedającym się urywa. To jasny sygnał, że zostaliśmy oszukani.
W innym wypadku nieuczciwy sprzedawca może działać na znacznie większą skalę. Wtedy zagrożone są nie tylko pieniądze za dokonaną transakcję, ale też całe konto bankowe oraz dane osobiste. Jak działa taki rodzaj oszustwa? Po dokonaniu zamówienia na pocztę bądź telefon komórkowy potencjalnej ofiary kradzieży przesyłany jest link, przez który należy dokonać płatności. W ten sposób złodziej zyskuje prosty dostęp do konta bankowego.
Jak rozpoznać fałszywy sklep internetowy?
Widmo oszustwa nie powinno sprawić, że całkowicie zaprzestaniesz zakupów online. Należy jednak zachować środki ostrożności i pamiętać o kilku istotnych kwestiach, które pomogą Ci rozpoznawać fałszywe sklepy internetowe.
Co powinna zawierać strona internetowa, która faktycznie jest sklepem internetowym? Sprawdź:
- regulamin i politykę prywatności,
- certyfikat SSL,
- dane właściciela sklepu, numer KRS,
- adres fizycznej siedziby sklepu lub chociaż miejsca, w którym jest zarejestrowany.
Jakie aspekty powinny zwrócić Twoją uwagę? Przeczytaj:
- duża liczba błędów i literówek na stronie sklepu,
- podejrzanie niskie – w stosunku do konkurencji – ceny,
- brak kont na portalach społecznościowych i mało wiarygodne opinie,
- brak możliwości płatności za pobraniem (przelew jako jedyna forma).
Oszustwa w internecie – gdzie zgłaszać?
Padłeś ofiarą oszustwa i zastanawiasz się, jak odzyskać pieniądze z fałszywego sklepu internetowego? Niestety nie jest to prosta sprawa. Sprawców cyberprzestępstw trudno bowiem znaleźć. Nie należy jednak zwlekać, a sprawę trzeba niezwłocznie zgłosić na policję. Zwiększa to szansę na złapanie oszusta oraz odzyskanie pieniędzy.
Równie ważnym krokiem jest także zastrzeżenie dowodu osobistego oraz karty kredytowej, nawet jeśli oszust zna tylko numer karty. W celu interwencji związanej z kontem bankowym skorzystaj z Systemu Zastrzegania Kart Zastrzegam.pl. Wystarczy zadzwonić pod numer (+48) 828 828 828, a automatyczny system połączy Cię z odpowiednią placówką banku.
Nie rezygnuj z zakupów w sklepach internetowych. Zachowaj jednak odpowiednią ostrożność. Zawsze sprawdzaj wiarygodność danej witryny, a z pewnością będziesz cieszyć się udanymi transakcjami!