Voiceboty w medycynie – co warto o nich wiedzieć?
Długi czas oczekiwania na rejestrację telefoniczną do lekarza? Zapominanie o zaplanowanej wizycie? Recepcjonistka nie w humorze? Te problemy można rozwiązać, wykorzystując voicebota, czyli inteligentnego asystenta głosowego.
Czym jest voicebot – asystent głosowy?
Chatbot głosowy, bot głosowy, voicebot jest rodzajem nowoczesnej technologii, która pozwala na rozpoznawanie mowy oraz formułowanie naturalnych, zrozumiałych i logicznych wypowiedzi. Z tego powodu można traktować go jako asystenta głosowego, który z powodzeniem zastępuje pracownika.
Nowoczesne voiceboty są również tak podobne do człowieka, że trudno odróżnić je od niego pod względem rozumienia, szybkości i sposobu mowy.
Za działaniem voicebotów stoją przede wszystkim poniższe technologie:
– przetwarzanie języka naturalnego, ang. Natural Language Processing (NLP)
– sztuczna inteligencja, ang. Artificial Intelligence (AI)
– interaktywna odpowiedź głosowa, ang. Interactive Voice Response (IVR)
Asystenci głosowi w placówkach medycznych
Voiceboty wykorzystywane są dzisiaj w wielu branżach, w tym także w ochronie zdrowia. Stają się one jednym z coraz częściej spotykanych rozwiązań używanych w telemedycynie.
Asystenci głosowi „pracują” na infoliniach medycznych, w szpitalach, klinikach oraz innych placówkach medycznych, pomagając pacjentom i wyręczając pracowników w powtarzalnych, czasochłonnych czynnościach.
Są one również łączone z systemami informatycznymi używanymi w placówce medycznej, dzięki którym mogą pomóc w automatyzacji jej działania.
Voicebot w medycynie – przykładowe zastosowanie
Asystent głosowy może być wykorzystany w poniższym zakresie:
Rejestracja na wizytę
Aby zapisać się na wizytę u lekarza, pacjent nie musi kontaktować się bezpośrednio z rejestratorem. Zastosowanie voicebota pozwala na umówienie go do lekarza rodzinnego, specjalisty na konkretny termin w dowolnym czasie.
Przypominanie o wizycie
Asystent głosowy może zadzwonić na jeden dzień lub kilka dni wcześniej do pacjenta, aby przypomnieć mu o zaplanowanej wizycie u lekarza.
Zmiana terminu wizyty
Kolejnym przykładem zastosowania voicebota jest zmiana dotychczasowego terminu wizyty albo jej odwołanie. Asystent głosowy może wtedy podać nowe dostępne terminy wizyt.
Zamówienie recepty
Jeśli pacjent potrzebuje recepty na leki, w takim przypadku również może zamówić ją za pośrednictwem asystenta głosowego. E-receptę otrzyma wtedy na swój telefon, e-mail.
Zapisanie na szczepienie
Boty głosowe mogą być też używane do uzgodnienia terminu szczepienia. W tym celu zostały one już wykorzystane podczas pandemii koronawirusa.
Korzyści voicebotów w branży medycznej
Placówki medyczne, które zdecydują się na wdrożenie asystenta medycznego, mogą uzyskać dzięki niemu szereg korzyści.
Voicebot w placówce medycznej:
– Może pracować całodobowo przez 24 godziny na dobę i nie wymaga przerw,
– Obsługuje wielu pacjentów jednocześnie, co pozwala na zmniejszenie kolejek,
– Jest zawsze miły i gotowy do pomocy,
– Szybko dociera do potrzebnych informacji w systemach informatycznych,
– Pozwala na redukcję kosztów działalności,
– Może zwiększyć satysfakcję pacjentów.
Aby wdrożyć voicebota w placówce medycznej, najlepiej skorzystać z pomocy firmy, która specjalizuje się w tym zakresie i może przygotować system skrojony na miarę.