Zastosowanie systemów nawigacji inercyjnej do weryfikacji systemów ADAS

ADAS

Systemy nawigacji inercyjnej są szeroko stosowane w transporcie, awionice, czy w trakcie badania terenów objętych katastrofą. Dzięki niewielkim rozmiarom i małej wadze ich integracja z pojazdami lub pozostałymi urządzeniami pomiarowymi jest znacznie łatwiejsze. Oprócz wymienionych rozwiązań mogą one również posłużyć do weryfikacji systemów walidacji ADAS, dzięki czemu zbierane jest więcej danych i obniżone zostaje ryzyko wystąpienia błędu.

Systemy nawigacji inercyjnej – jakie powinien mieć cechy?

Na rynku dostępnych jest wiele systemów INS, które różnią się od siebie wykorzystaną specyfikacją, co ma bezpośrednie przełożenie na środowisko ich pracy. Inne urządzenia zostaną bowiem wykorzystane do prowadzenia mapowania pojazdów naziemnych oraz środowisk ubogich GNSS, natomiast zupełnie inne znajdą zastosowanie przy zastosowaniach geodezyjnych morskich lub lądowych.

Jednakże pewien zespół cech pozwala na wskazanie, że dany system INS jest dobrej jakości i może być wykorzystywany dość uniwersalnie, między innymi w celu weryfikacji systemów ADAS.

Należą do nich:

Podwójne odbiorniki GNSS, dzięki którym możliwe jest otrzymanie stabilnej charakterystyki kursu nawet w trudnych warunkach atmosferycznych. Należy również wziąć pod uwagę odpowiednią klasę GNSS. Niektóre urządzenia, takie jak system nawigacji inercyjnej xNAV, zaopatrzone są w klasę L1 dla pozycji DGPS lub L1/L2 dla RTK. W wielu przypadkach należy wziąć również pod uwagę klasę taktyczną IMU oraz obecność ścisłego powiązania danych nawigacyjnych z członem inercyjnym, które zwiększa osiągi GNSS.

Ważna jest również sama budowa systemu INS, dzięki czemu będzie ono kompatybilne i odpowiednio mobilne. Wysokiej jakości modele oscylują wagą w granicach 400 g. Ze względu na zastosowanie trzeba również pamiętać o wytrzymałej obudowie, najlepiej wykonanej z anodyzowanego aluminium.

Systemy nawigacji inercyjnej w weryfikacji systemów ADAS

Jednym z problemów, jakie napotykają testy terenowe, są ograniczenia systemów GNSS, które najczęściej dotykają przemieszczania się pojazdów w przestrzeniach półzamkniętych lub osłoniętych (np. drogi zasłonięte drzewami, wysokie budynki miejsce, tunele itd.). W wielu z tych przypadków może dojść do zakłócenia pomiarów, dlatego niezbędna jest ich bieżąca weryfikacja. Pomóc w tym może stosowanie systemów nawigacji inercyjnej, które wykorzystują pozycjonowanie przy pomocy GPS L1, L2, GLONASS L1, L2 BeiDou B1, B2, Galileo E1, E5.