franczyza

Własny biznes, ale pod znaną marką i przy wsparciu partnera – tak można krótko scharakteryzować franczyzę. Jeśli chcesz otworzyć własną działalność, ale brakuje Ci doświadczenia i dużych nakładów finansowych, współpraca oparta na tym systemie będzie dobrą alternatywą. Warto wybrać swój pomysł na franczyzę, gdyż oferta jest bardzo szeroka.

Franczyza – na czym to polega?

Franczyza jest rozwiązaniem dla tych, którzy chcieliby otworzyć swój biznes, ale brakuje im pomysłu, doświadczenia i kapitału. To jedna z najbezpieczniejszych opcji i prowadzenia własnej działalności i rozwoju, ponieważ jest to sposób sprawdzony przez innych.

Trzeba jednak pamiętać, że franczyza to również obowiązek związany z prowadzeniem działalności zgodnie z ustalonymi i przyjętymi przez firmę udzielającą licencji zasadami – każdy element modelu franczyzowego musi spełniać określone standardy franczyzodawcy. Warto podjąć współpracę na zasadach franczyzy, a także poznać jej wady i zalety.

Zalety franczyzy

Franczyza cieszy się coraz większą popularnością również w Polsce. Otwieranie biznesu pod znaną i lubianą marką jest bezpieczniejszą opcją niż wymyślanie i wprowadzanie na rynek nowego brandu. Poza tym walka z rynkową konkurencją jest łatwiejsza do wygrania w grupie, działając w sieci o ugruntowanej pozycji na rynku i rozpoznawalnym logo.

Franczyzobiorca, który zdecydował się na biznes w ramach franczyzy, ma łatwiejszy start w porównaniu do całkowicie nowego i w pełni niezależnego biznesu. Franczyzobiorca może też liczyć na wsparcie na każdym etapie działalności, szkolenia i dzielenie się przez franczyzodawcę wiedzą, co znacznie obniża ryzyko niepowodzenia.

W dodatku, aby otworzyć biznes w ramach franczyzy, nie trzeba mieć odłożonego ogromnego kapitału – wystarczy jedynie kilka tysięcy złotych na start. Niski próg wejścia to jedna z głównych zalet, która zachęca franczyzobiorców (wielu młodych ludzi decyduje się na otwarcie własnego sklepu lub kawiarni). W dodatku mają oni zagwarantowane różne szkolenia (np. z zakresu reklamy czy IT) oraz narzędzia i w razie potrzeby. możliwość konsultacji z partnerem/ przedstawicielem sieci, w ramach której działają.

Pomysł na franczyzę

Ofert franczyzowych jest wiele, dlatego każdy znajdzie pomysł na franczyzę dla siebie – może to być m.in. sklep spożywczy, odzieżowy czy obuwniczy, salon z biżuterią, klub fitness, agencja ubezpieczeń, przychodnia lekarska, restauracja, bar szybkiej obsługi, cukiernia, piekarnia czy restauracja.

Bezpieczny i sprawdzony biznes

Sprawdzona i obecna od kilku lat na rynku marka udostępnia swoją wiedzę, technologię oraz logo, co na początku daje ogromną przewagę nad konkurencyjnymi biznesami. Franczyzodawca zobowiązuje się też do pomocy w takich obszarach jak logistyka, serwis czy IT. Franczyzobiorca unika wielu błędów, gdyż system ten to duże ograniczenie ryzyka niepowodzenia.

Franczyza to bezpieczny, sprawdzony przez innych, pomysł na działalność, pod marką cieszącą się zaufaniem, sprawdzony przez innych. Poza tym w trudnych czasach sieci franczyzowe radzą sobie lepiej z ewentualnym kryzysem niż mali, samodzielni przedsiębiorcy. To efektywna forma współpracy, dająca przewagę konkurencyjną, ale partnera biznesowego trzeba dobrze wybrać i zapoznać się z zasadami (i umową) współpracy.