Na czym polega spójna identyfikacja wizualna?

spójna identyfikacja wizualna

Logo, kolorystyka i typografia to trzy najważniejsze elementy identyfikacji wizualnej firmy. Ich właściwe stosowanie przekłada się na wzrost rozpoznawalności marki. Aby zmaksymalizować efekty, znak firmowy, barwy i skodyfikowany sposób zapisu tekstu powinny być utrzymane w wystroju wnętrz, strojach pracowników i przede wszystkim w różnego typu materiałach reklamowych.

Spójność identyfikacji wizualnej (visual identity) nie jest stopniowalna: albo przekaz marketingowy jest spójny, albo nie. Materializacją tych samych zasad, ustalonych w księdze identyfikacji wizualnej, jest ulotka, baner, flaga i winder, ścianka tekstylna i ścianka SEG. Niezależnie od wielkości i formy konstrukcji reklamowej logo i typografia powinny być rozpoznawalne dla odbiorcy na pierwszy rzut oka. Jak to zrobić?

Dlaczego tak ważne jest dopasowanie logotypu do różnych konstrukcji reklamowych?

Logotyp powinien mieć wiele wersji: poziomą, pionową, kolorową, monochromatyczną, czarno-białą. Jednak w każdej formie symbol musi być maksymalnie czytelny i jednoznacznie interpretowany. Projektując logotyp, musisz też uwzględnić jego stosowanie na różnych nośnikach reklamowych. Nie tyle chodzi o ich wielkość, bo logotypy można łatwo skalować, ile o formę. Logo firmy powinno łatwo wpisywać się w powierzchnie kwadratowe, pionowe i poziome prostokąty oraz koła. Większość wydruków reklamowych ma kształt wymienionych figur geometrycznych lub jest ich kombinacją.

Doskonałym przykładem konieczności dopasowania logotypu do konkretnego materiału reklamowego jest porównanie lokalizacji logo na prostokątnym poziomym banerze o proporcjach 2:1 (np. 200×100 cm) i na fladze plażowej typu square, która może mieć proporcje 1:6 (np. 76×450 cm). Jeżeli dysponujesz logotypem wpisanym w kwadrat czy poziomy prostokąt, to maksymalne wypełnienie powierzchni banera jest bardzo proste. Natomiast umieszczenie takiego logo na wąskiej i wysokiej fladze nastręcza kłopotów – przede wszystkim z zagospodarowaniem wolnego miejsca na wydruku. Najlepiej jest zamówić profesjonalne projekty, a przynajmniej wizualizacje ekspozycji logotypu na wydrukach o różnym kształcie. Nie chodzi tylko o umieszczenie samego logo, ale także skojarzenie go z hasłami reklamowymi i grafiką (np. zdjęciami produktu). Choć taki projekt może być kosztowny, to jego użyteczność i wygoda stosowania jest warta zainwestowanych pieniędzy. Zapewnia skrócenie czasu projektowania nowych materiałów reklamowych i daje pewność, że w każdych okolicznościach ekspozycja będzie poprawna kompozycyjnie. Jest to też najprostszy sposób na zachowanie spójności wizualnej.

Jak zachować spójność kolorów w reklamie?

Zachowanie spójności formy logotypu jest znacznie łatwiejsze od zachowania spójności kolorów filmowych. Dlaczego? Zagadnienie wyjaśnia przedstawicielka producenta systemów wystawienniczych DisplayPlanet: – W księdze identyfikacji wizualnej wszystkie kolory są zazwyczaj opisane jako wartości barw procesowych w skali CMYK. Jednak nawet dokładne zachowanie ich w projekcie nie gwarantuje powtarzalności wyniku. Pomimo tych samych wartości kolorów składowych barwa na wydruku może różnić się odcieniem czy nasyceniem. Różnice wynikają ze specyfiki używanych do druku technologii, maszyn i samych barwników. Jeśli kolor ma być zawsze identyczny, warto zastanowić się nad użyciem kolorów spotowych, czyli gotowych barwników. Można je wybrać z palety Pantone, HKS lub stworzyć od podstaw na indywidualne zamówienie. Jest to rozwiązanie droższe od mieszania barw, ale zapewnia stuprocentową powtarzalność.

Typografia jest równie ważna jak grafika

Myśląc o reklamie drukowanej, wyobrażasz sobie najczęściej kolorowe fotografie, rysunki czy plamy. Nie wszyscy są świadomi faktu, że rozpoznajemy markę nie tylko po logotypie, kolorach, ale też po typografii. Krój czcionki i sposób formatowania tekstu powinien być dobrany równie starannie, jak logo czy grafika do reklamy. Użycie darmowego fontu przy druku reklamowym jest ryzykownym wyborem. Żadna licząca się na rynku firma nie popełni takiego błędu. Skoro font jest darmowy, to znaczy, że może go użyć każdy. Konsekwencje łatwo przewidzieć: zamiast odróżnić się od konkurencji, możesz wywołać niepożądane skojarzenia z innymi produktami czy usługami, do których promocji użyta została ta sama czcionka i podobna typografia.

Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest wykupienie licencji na font. Najbardziej ekskluzywną opcją jest czcionka stworzona od podstaw. Cena takiej usługi może być wysoka, lecz w zamian otrzymujesz gwarancję stuprocentowej oryginalności i niepowtarzalności czcionki.